Recenzie "Fable" de Adrienne Young - Protagonistele roșcate devin favoritele mele / Books

Nu știu cum se face, dar luna aprilie a fost despre Sarah J Mass și Adrienne Young. 4 cărți, 2 autoare și asta fără să realizez măcar. Adrienne are 2 titluri traduse în țara noasta, "Cerul din adâncuri" și "Fable", prima dintre ele apărută la editura Corint, imprintul LedaEdge și cea din urmă fiind o noutate a celor de la editura Storia. Și vreau să spun cu mâna pe inimă că nu am realizat că pe coperte e trecut același nume decât atunci când mă pregăteam pentru pozele din cadrul acestui articol.
  Discuția de astăzi totuși se rezumă doar la "Fable". Romanul a cărei copertă e imposibil să nu te cucerească, toată lauda celor de la Storia pentru că au reușit să achiziționeze varianta originală, pentru că cele două volume se completează perfect. Când se va traduce și acela le voi pune și eu în vitrină precum văd la fetele de pe booktok. (vă las mai jos o imagine cu ele)
  Prima carte cu subiect marinăresc pe care am citit-o. O ficțiune despre un univers a cărui centru de supraviețuire se învârte în jurul comerțului maritim de pietre prețioase și băuturi alcoolice. O poveste a cărei protagonistă este fiica unui "rege" al comerțului.

Fable a crescut pe mare, apa fiindu-i cel mai bun prieten. A fost învățată de mama ei să nu se teamă de ea, însă tot marea a fost aceea care i-a răpit singurul părinte care a iubit-o cu adevărat. O furtună cruntă a învolburat adâncurile înspumate și i-a transformat căminul într-un altfel de Titanic. Puțini oameni au supraviețuit acelei nopți, ea și tatăl ei aflându-se printre ei. Asta ca în următoarea dimineață să fie părăsită de acesta pe prima insulă ce le-a ieșit în cale.

Acum la câțiva ani distanță, supraviețuiți cu greu de către tânăra adolescentă, este timpul să își găsească tatăl și să își ceară moștenirea de drept. Drumul îi va fi plin de peripeții și mister, dar sufletul o va ghida spre alegerile corecte.

"Doar câteva zile.
Atât trebuia să mai supraviețuiesc. Apoi aveam să ajung la ușa tatălui meu, să-i cer ceea ce-mi promisese. Ceea ce-mi datora."

Fable a fost în mod cert pentru mine un fel de Pirații din caraibe dacă e să mă refer la termenii marinărești utilizați de autoare, termeni care vă spun cu sinceritate că mi-au îngreunat puțin lectura în prima jumătate a romanului, însă mai apoi tot ce a contat cu adevărat a fost supraviețuirea și dragostea.

Printre comori pierdute și furtuni în largul mării, cele mai grele încercări pentru protagonistă s-au dovedit a fi cele ce își aveau ca țintă sufletul acesteia. Lipa de iubire și chiar interes din partea tatălui său și dorul pentru femeia ce i-a fost cândva mamă și mentor al lumii maritime sunt povara ce va fi nevoită să o ducă cu ea până când inima i se va scufunda în larg, dar până atunci are niște socoteli de încheiat.

"-Vrei un lucru în viața asta? Atunci îl iei, Fable."

Și să nu credeți că pe mare nu e loc și de iubire. O flacără tainică între coechipieri este aprinsă, iar scânteile amenință a fi devastatoare, cel puțin pentru volumul următor. Nu pe bune, romantismul, la cum și ce prezintă acest roman e cât și cum trebuie, dar spre final am înțeles că în volumul doi accentul se va pune mult mai mult pe latura aceasta. Scrierea, ultimele pagini o cer și eu aba aștept să văd ce poate autoarea.

"Am închis ochii și lacrimile mi s-au rostogolit pe tâmple și mi-au dispărut în păr. Atingerea pielii lui pe pielea mea. Îmbrățișarea lui."

Fable a fost o carte bună pentru mine și din ce am văzut pentru majoritatea persoanelor de pe bookstagramul românesc (se pare că în aprilie multă lume "s-a avântat pe mare") dar nu a fost o carte care să prezinte acea sclipire. Știți voi, acel sentiment al cititorilor care apare în urma unor intrigi remarcabile, a unor momente pasionale, a unei situații pe muchie de cuțit. M-am exprimat și într-o postare pe instagram dedicată celor două titluri ale autoarei spunându-vă că parcă au lipsit condimentele, Adrienne rezumându-se doar la sare și piper, dar nimic mai "aromat".
  Și da mă pronunț cu acest minus nu doar pentru "Fable", dar și pentru "Cerul din adâncuri", ba chiar am observat că unele din persoanele ce au citit cel dintâi roman în aceeași perioadă cu mine tot în jurul unei astfel de opinii se învârteau, că lipsea ceva. Au simțit povestea, la fel cum am simțit-o și eu, dar nu a existat acel "vin-o încoace" și hai să ne petrecem noaptea împreună până la ultima pagină. Practic, ceea ce te face să uiți de somn și să te dăruiești cu totul lecturii.

Pentru alții cu siguranță nu a fost vorba de așa ceva, la fel cum pentru o altă categorie de cititor probabil au existat mai multe minusuri decât cele subliniate de mine. Știți deja clasica replică, gusturile nu se discută, ce îmi place mie altora poate u le place, bla bla bla.

Mi-a plăcut protagonista și sincer numele acesteia e de vis (o să îl trec pe lista de variante pentru eventualitatea în care voi vrea vreodată un copil). Fable a ajuns o adolescentă puternică, curajoasă, călită fiind de insula pe care a fost abandonată și din nevoia de a supraviețui, dar îi curge prin vene aceeași sfidare tipic adolescentină întâlnită la mai toate protagonistele din romanele YA și Fantasy. Nu e un lucru rău care să fie luat ca un minus al cărții, mie personal îmi plac personajele principale mai nărăvașe, tupeiste, chiar dacă se mai întâmplă să ia unele decizii gândite doar cu jumătate de cap.
  Fable este romanul a cărui noutate și atracție stă în subiectul destul de rar întâlnit prin cărțile traduse în România la categoria ficțiune sau cel puțin, eu nu am mai dat de el. Ne aflăm într-o variantă fictivă a unui trecut cu pirați, dar care nu se numesc tocmai pirați. Un trecut ce e drept că nu s-a vrut a fi situat chiar în perioada reală a istoriei în care se vorbea de astfel de mercenarii ai apelor, pentru că există o oarecare lege a comerțului, dar lumea construită pentru Fable nu e roz deloc. E dură, mizerabilă, însetată de putere și cumpărată cu bani puțini. Nedreaptă pentru mulți, dar mai ales pentru o fată, riscantă, dar extrem de riscantă pentru fiica celui ce domină mările.

4 steluțe mi s-a părut nota cea mai dreaptă pentru "Fable", dar vă spun și aici că nici celălalt titlul al autoarei nu a primit mai mult. Aștept continuarea și sincer, mai multă ficțiune pe mare. Cred ca i-am dat de gust.
  Vă las aici link către site-ul celor de la Cartepedia unde puteți găsi ambele romane și vă sugerez să le vânați ofertele lunare. Cele de transport gratuit sunt cele mai satisfăcătoare pentru mine cel puțin. Spor la lecturi bune.