Recenzie "Casa Bântuită" de Shirley Jackson - Hill House de pe Netflix / Books

Foarte pe dos am fost toamna aceasta. Dacă în octombrie, practic luna Hallowen-ului, m-am pus pe citit o carte a cărei acțiune se petrece în preajma sărbătorilor de iarnă, acum pe final de noiembrie, când peste tot în oraș s-au pus luminițe și brazi, când la Starbucks au băgat paharele tematice și când în tot mall-ul auzi doar colinde, ce m-am gândit eu să fac, să citesc o carte care numai din titlu este evident că e pe lângă sezon. "Casa bântuită"... da, ce pot spune, foarte de Crăciun.
  În fine, să spunem doar că scuza mea este faptul că acum câteva săptămâni am văzut serialul produs de Netflix, care printre altele mi-a plăcut tare mult și totodată m-a speriat de să îmi plece inima în țările calde, și cum am aflat eu că romanul are o cu totul altă poveste, fiind doar o mică sursă de inspirație pentru serial, evident că nu m-am putut abține fără să știu și varianta de la care a pornit totul.
  Hill House sau a noastră casă bântuită din poveste dăinuie sigură și întunecată între dealuri de mai bine de opt decenii. Nimeni nu mai vrea să locuiască în ea mai mult de câteva zile, până descoperă adevărul din spatele pereților săi, nimeni nu vrea să o cumpere și nimeni nu poate să o distrugă, pentru că așa vrea însăși casa, să existe.
  Se spune că unele case sunt malefice, fără ca măcar să fie vorba de vreo crimă sângeroasă ori o sinucidere atroce în spatele ușilor sale. De la zidirea ei, Hill House a rămas un loc malefic. Fără fantome ce se plimbă pe holuri, ci doar o casă cu un suflet propriu, unul ce te vrea captiv între acele dealuri alături de ea.

"Era o casă fără bunătate, fără intenția de a fi locuită, un loc neadecvat pentru oameni sau pentru iubire sau pentru speranță. Exorcismul nu poate schimba înfățișarea unei case; Hill House va rămâne la fel [...]"

Romanul relatează povestea a patru persoane ce au sosit la Hill House pe o perioadă de câteva săptămâni cu scopul de a diseca misterele casei, de a afla de ce este atât de temut acel loc pentru localnicii din orășelul de după dealuri și mai ales, de ce aceia care au ales să fugă pe întuneric după câteva zile petrecute în casă nu au mai plecat în viață.

"[...] pericolul supranaturalului este acela care atacă acolo unde mințile moderne sunt cele mai fragile, unde ne-am abandonat armura care ne protejează de superstiții și nu avem nici o apărare care să o înlocuiască."

Doctorul Montague este un savant care a venit să caute dovezi clare ale manifestărilor supranaturale din această casă. Theodora, ajunsă la Hill House la invitația doctorului este o tânără extrovertită, creativă, emancipată și fără pic de teamă. Luke este moștenitorul celei mai odioase case existente, dar vizita cu scop de cercetare nu putea fi realizată fără un membru al familiei în echipă. Iar Eleanor, ei bine, este o tânără care nu a călătorit niciodată, de fapt, nu a părăsit niciodată orașul natal până la aceasta invitație de a participa la studiul Hill House. Temătoate, introvertă, sensibilă și poate chiar instabilă emoțional și psihic, Nell devinte poate elementul central al cărții.

"Am lăsat lumina aprinsă. Prin urmare, de ce e întuneric?"

Așteptările mele legate de acest roman într-adevăr nu au fost mari, știam deja că mă așteaptă o carte scrisă acum ceva decenii. Poate stilul de scriere nu ar fi fost chiar atât de dubioșel pentru mine dacă aveam undeva la 35 de ani, dar având 21 și trăind în timpurile de acum unde cărțile moderne au un limbaj pe care îl folosesc și eu zilnic, ce am citit aici e ca și cum m-aș fi reîntors în liceu la lecturile obligatorii pentru BAC (stric ca stil de scriere mă refer). Mi-a dat bătăi de cap și voi da vina puțin și pe traducerea editurii pentru că am simțit că unele cuvinte nu își aveau locul în fraze, însă este o carte scurtă ce ar trebui să meargă repejor, poate nu precum volumul preferat din seria supremă, dar 4-5 zile a câte 50-60 de pagini duc la bun sfârșit misterele din "Casa bântuită".

"Doamne, Doamne, a cui era mâna pe care o țineam?"

Acum, legat de acțiune, da, nu are nici o treabă cu ce e în serial, care din punctul meu de vedere este mult mai bun tocmai din acest motiv. Dacă s-ar fi respectat romanul ca scenariu, serialul ar fi fost plictisitor, deloc alert și prea puțin horror. Din carte parcă lipsește sclipirea, spaima și teroarea pe care serialul mi le-a băgat în inimă, plămâni și tot ce vreți voi. E interesantă abordarea din carte, dar prea static totul. Istoria casei, descrierile stărilor și al amplasării fiecărui lucru sunt bune, foarte precise chiar, dar când vine vorba să înghiți monologurile interioare ale personajelor, în mare ale lui Nell, te ia cu dureri. O bună bucată de vreme am dat vina pe anul în care a fost scrisă carte, apoi am zis că personajul ei e nebun cu totul și apoi am vrut să moară ca să nu o mai aud și în cele din urmă am priceput de ce era așa dubioasă sau mă rog, de ce a devenit și mai dubioasă decât la început, dar ea a îngreunat lectura considerabil.

"[...] am avut dreptate să fac călătoria asta, pentru că la final găsești iubirea."
(nu e rațională de la început până la final)

Relatarea nu este la persoana întâi, un fapt care mie personal nu prea îmi place, dar acesta este un aspect ce ține doar de gusturile mele și e valabil la toate cărțile, nu doar la aceasta. Ceea ce vreau să spun e că poate aș fi fost mai în poveste dacă era la persoana întâi, dar ce să-i faci, vremurile sunt vinovate aici.
  Casa în sine, cum a fost prezentată, descrisă și disecată povestea ei mi-a plăcut și am înțeles de ce era bântuită. Bine, poate e un cuvânt prea mare pentru realitatea situației, malefică precum am spus la început e mai bine, însă voi singuri trebuie să aflați unde și de ce există această diferență a termenilor pe care tot insist.
  În ansamblu, este o carte ok, dar nu o pot cataloga ca fiind pe sufletul meu. Nu m-a impresionat, dar nici nu mă așteptam la asta. Este misterioasă, dar nici vorbă să fie o carte horror. Povestea merită descoperită, nu spun nu, pentru că și eu acum 2 ani nici nu voiam să aud de ea, nu mi se părea genul meu, și chiar nu este, dar nu regret că am citit-o, mai ales că am văzut serialul. Cred că dacă alegeți să vă uitați la acesta e musai să o citiți, să înțelegeți ce s-a preluat și de unde a pornit ideea, însă pentru ceilalți, rămâne strict la alegerea voastră dacă vreți sau nu să îi acordați o șansă.
  Nota mea pentru "Casa bântuită" a fost 3 steluțe din 5 pe Goodreads, ceea ce este totuși o notă decentă și pe merit dacă e să pun totul în balanță. Vă las aici și un link de unde puteți comanda romanul, pentru cine dorește să se avânte la el sau dacă nu, aveți o mulțime de alte opțiuni foarte bune la preț pe Cartepedia, iar ei au lunar campanii cu transport gratuit, super reduceri la unele edituri și primiți un voucher la fiecare comandă plasată. Vă spun de pe acum, spor la cumpărăturile de Crăciun, pentru că o carte e darul perfect pentru iubitorii de lectură.