Recenzie "10 întâlniri aranjate" de Ashley Elston - Cartea perfectă pentru Crăciun / Books

Privești dovleacul de lângă bibliotecă pe post de decorațiune, vizionezi filme și seriale de Halloween, bei pumpkin spice latte și orice fel de cafea de fapt ca pe apă și citești o carte a cărei acțiune se petrece în perioada Crăciunului. Cam așa a arătat luna octombrie pentru mine. Nu știu cum s-au aliniat stelele, dar ceva nu m-a lăsat să păstrez cartea "10 întâlniri aranjate" pentru luna decembrie sau măcar pentru noiembrie ca să fie imaginea de ansamblu cât de cât mai de bun simț. Nu, eu am fost nebuna care nu mai știa ce poze tomnatice să posteze și ce prăjituri de asemenea, tomnatice, să gătească, dar care mergea peste tot cu o carte de Crăciun în rucsac. Una peste alta, cred că anul 2020 a fost și așa o harababură totală, deci, probabil se acceptă o supă de anotimpuri și sărbători.
  În ceea ce privește calitatea romanului în cauză, dacă pot să mă exprima așa, nu regret că am pângărit toamna cu sărbătorile de iarnă. A fost o lectură relaxantă, drăguță, dulce și inocentă, practic a avut și a transmis la maximum acea căldură pe care o aștepți în mod normal de la cărțile cu povești de Crăciun. Ne este neapărat o poveste de dragoste în întregime, dar are acea iubire magică pe care o vezi în toate filmele de sezon.
  Sophie nu își dorește nimic altceva de Crăciun decât să scape puțin de supravegherea părinților și să își petreacă timpul cu iubitul ei, Griffin. Prima parte s-ar putea zice că s-a rezolvat atunci când a decis să nu meargă alături de familie în vizită la sora ei mai mare. În ceea ce privește a doua parte a planului, totul ar fi fost minunat dacă Griffin nu ar fi vrut o pauză de la relație.

"- Chestia asta o să mă facă să par un nenorocit, însă într-un fel mă bucuram că va fi plecată. Știi, ca o probă de cum ar fi dacă ne-am despărți.
- Vrei să te desparți de ea?
- Cred că da."

Cu inima frântă și fără alte opțiuni pentru a-și petrece sărbătorile, Sophie pleacă la bunicii, acolo unde deja s-au adunat majoritatea membrilor familiei, iar în momentul în care toți unchii și mătușile, verișorii, dar mai ales bunicii află de trista despărțire, pun la cale planul perfect pentru o vindecare rapidă. 10 întâlniri aranjate de câte un membru al familiei pentru 10 zile diferite cu băieți total necunoscuți de ea.

"- Fără întâlniri în Ajunul Crăciunului și în ziua de Crăciun... Asta înseamnă că rămân zece zile libere pentru zece întâlniri. Băieții trebuie să fie de vârsta ei. A, stai așa! Trebuie să scrieți despre întâlniri în dimineața respectivă ca să știe la ce să se aștepte."

O poveste dulce și hilară în care personajul principal ajunge să participe la o paradă cu căței pe un teren de hochei, să joace bowling costumată în Arya Stark din GOT, să privească un film porno la un cinema de tip drive-in și chiar să o joace pe Fecioara Maria într-o scenetă de școală. Un plan nebunesc, dar care i-a arătat lui Sophie că mereu poți conta pe familie și pe băiatul din vecini.

"- Judd e jos. Vino să-l cunoști.
[...] Acolo unde Charlie are capul și partea din față a renului care vomită, Judd are partea din spate a renului. Hai să spunem doar că o cantitate egală de bomboane iese și pe partea cealaltă."

Nu, nu a fost un spoiler propoziția de mai sus, oricum o să prindeți ideea din primele 100 de pagini așadar de ce să mă mai complic? Aceasta nu este o capodoperă a literaturii cu nu știu ce tip de metafore și mesaje ascunse printre rânduri, nu, aceasta este o carte despre iubire, familie, prietenie și Crăciun. Se dorește a fi un roman ușor de citit, relaxant și evident, numai bun pentru perioada dinaintea sărbătorilor tocmai pentru că atunci se presupune că ai o mulțime de lucruri de făcut, iar o carte ce emană căldură (sufletească vreau să spun) e numai bună.

"- Îmi doresc să fi fost primul care-ți dă un sărut de noapte bună, zice el, însă băiatul de la meciul de hochei m-a bătut la faza asta."

Acțiunea romanului este alertă și diversă, cum am spus și mai sus, Sophie ajunge să treacă prin multe peripeții cu toate aceste întâlniri, să își înțeleagă mai bine familia și stropul de nebunie ce există în sângele lor. O să râdeți la fiecare capitol de ținutele protagonistei pentru cele 10 întâlniri, de pariurile puse de membri familiei pentru cine o să ofere cea mai bună întâlnire și cine primește medalia pentru cea mai groaznică. Veți râde de un puști de clasa a noua care nu putea să viseze la mai mult decât la o întâlnire cu o tipă în an terminal la liceu, de o capră mâncătoare de haine și de un cap de păpușă prețios precum un diamant. Veți saliva după nenumăratele feluri de mâncare descrise de autoare și cel mai probabil veți suspina de dorința de a fi Crăciun, de a fi alături de oamenii ideali și de a trăi clipa.
  Sophie ca personaj principal mi-a plăcut la nebunie. O adolescentă normală care undeva pe drum și între anii de liceu s-a pierdut puțin pe sine, iar provocarea întâlnirilor reprezintă nu numai vindecarea ei după Griffin ci și redescoperirea sa. De asemenea, mi-a plăcut accentul pus de către autoare pe familie, pe relațiile de rudenie, pe iubirea dintre membrii, dar și pe clasicele ipostaze umilitoare în care orice familie reușește să te bage. Să luminezi ca un pom de Crăciun la întâlnire cu un boboc de liceu în timp ce un țap îți ronțăie hainele nu e tocmai cel mai cool mod în care îți poți petrece vacanța de iarnă.

"[...] țapul de lângă mine mi-a mâncat aproape vreo șapte centimetri din robă și nu prezintă niciun semn că ar vrea să se oprească."

Ca stil de scriere, ei bine este unul relaxat, ușurel și echilibrat și țin morțiș să precizez că dacă ați citit seria "Tuturor băieților pe care i-am iubit" și v-a plăcut, atunci aceasta este o carte pentru voi. Ashley Elston se aseamănă foarte mult cu Jenny Hann pe partea aceasta, însă doar în ceea ce privește acest roman. Știu că de la această autoare a mai fost tradusă la noi de către editura corint cartea "Asta e povestea noastră", aceea se cataloghează ca fiind thriler și deși nu am citit-o încă, sunt convinsă că diferă foarte mult, genul în sine cere alt mod de redactare, mai misterios ca să mă folosesc de un singur cuvânt.

Singurul lucru care nu mi-a plăcut și care practic m-a înnebunit jumătate de carte până când memoria mea a început să țină pasul sunt nenumăratele personaje și implicit numele acestora. Serios acum, până și iubitul meu într-o simplă tragere cu ochiul la o pagină a spus, și citez, "deja am văzut 6 nume și habar nu am cine sunt aceia". Înțeleg că tipa are o familie extrem de numeroasă, dar la câte nume sunt la un moment dat eram pe punctul de a lipi la început de carte un bilețel cu ce grad de rudenie e fiecare că deja vecinul era și el verișor și unchi 20 de pagini mai târziu.

Totuși, un singur aspect deranjant la o carte așa de pe gustul meu, de drăguță și practic (că de asta și poza de copertă a articolului) atât de potrivită pentru o zi mai friguroasă și un pulover tricotat nu poate să modifice nota finală de nu mai puțin de 5 steluțe pe care i-am dat-o pe Goodreads. Este exact ce trebuie pentru perioada ce urmează și o recomand cu dragă inimă, ba chiar cred că aceasta ar putea fi și cartea perfectă pentru un cadou de Crăciun la orice fată cu vârsta cuprinsă între 13 și 18 ani, poate chiar mai sus. Totodată vă las aici un link direct către Cartepedia, site-ul de unde o puteți achiziționa și pe care recomand să îl urmăriți săptămânal pentru că au mai mereu reduceri și campanii de transport gratuit la orice comandă.