Recenzie "Cerere de prietenie" de Laura Marshall - Cartea ideală pentru toamna aceasta / Books

Fericire pentru orice persoană din online. E toamnă sau mă rog, a şi trecut o lună din anotimpul ce garantează practic fotografii faine peste tot, magazine ticsite de pulovere călduroase, cafea cu şi fără dovleac la tot colţul şi o tonă de noi titluri editoriale pe rafturile librăriilor... şi logic, toate acestea pozate şi postate în online. Ruşine să îmi fie mie că mă prezint astăzi cu recenzia unui roman ce nu e tocmai o prospătură a sezonului şi mai ales, doar cu o poză simplă, chiar minimalistă aş putea spune, dar ce să fac dacă mai trebuie să tai de pe listă şi cărţi ceva mai vechi? Nu că 6-7 luni de la apariţie ar reprezenta chiar aşa de mult, însă în apărarea mea, de când a apărut cartea aceasta şi până am ajuns eu să o deţin şi lecturez am mai adăugat pe puţin alte 50 de titluri şi mai recente în bibliotecă. Continui să îmi spun că am o problemă gravă în gestionarea intereselor primare în materie de cărţi...

În fine, trecând la esenţial şi la recomandarea unui roman numai bun pentru acest anotimp, "Cerere de prietenie" este practic o miniatură, o cărticică ce încape în buzunar şi în orice poşetă, dar e şi totodată un thriller excepţional de bun, cu un subiect moralizator şi de actualitate şi cu un final demn de un film. (Serios acum, chiar mă întreb când se pune de o ecranizare?)
  Cand mi-a ajuns cartea am avut un şoc legat de dimensiunea acesteia şi o oarecare nesiguranţă în legătură cu povestea (sinopsisul e cam sec sincer şi nu te face să vrei să îi acorzi tare multă atenție) însă vă spun cu sinceritate că de la începutul pandemiei, deci de prin martie, nu am mai citit un thriller aşa de bun, captivant, care să mă facă să gândesc tot felul de variante despre cine este în spatele situaţiilor tragice.
  Pentru cine mă urmăreşte şi pe instagram sigur ştiţi că din categoria aceasta seria "Colecţionarul" cu romanele "Gradina cu flututi" şi "Trandafiri de mai" este o capodoperă care m-a făcut să văd cu alţi ochi genul acesta de romane. Ei bine, "Cerere de prietenie" se încadrează tot prin zona aceea raportat la calitatea poveştii, stilul de scriere, bineînţeles, fiind total diferit.
  Acţiunea este relatată pe două planuri, trecut şi prezent, cu o diferenţă între acestea de aproximativ 25 de ani, dar practic totul se învârte în jurul unui singur nume, Maria Weston.
  Maria ei bine, nu este protagonista romanului, dar e omniprezentă în absolut fiecare pagină deoarece ea este tânăra care acum 25 de ani a fost victima bullying-ului întregii şcoli şi fata care a dispărut în noaptea balului.

"Însă Maria pur și simplu dispăruse în acest spațiu gol, lăsând în urmă numai umbra unui râs disprețuitor, un medalion cu inimioară de aur și o pală de fum în aerul nopții."

Louise, adevărata noastră protagonistă este nimeni alta decât fata care acum mulţi mulţi ani visa la popularitate, respect şi adoraţia celor din jur, un lucru pe care de altfel îl vor în continuare mai toţi adolescenţii şi pentru care sunt dispuşi să facă absolut orice.

Aici intervine şi partea legată de bullying.
  Lou a crezut orbeşte într-o "prietenie" falsă, una ce i-ar fi adus ani liniştiţi până la finalizarea liceului, iar pentru acea prietenie și-a sacrificat personalitatea, integritatea și propriile dorințe.
  Datorită acelei prietenii Maria Weston a murit în noaptea aceea.

"Încep cu adevărat să simt că fac parte din grup acum și știu că lucrul ăsta avea să-mi cimenteze poziția - eu sunt singura care o poate face. Doar trebuie să-mi păstrez calmul."

Mai concret, Louise a devenit agresoarea Mariei la cererea prietenilor săi pentru a-și păstra statutul social printre aceștia. Bârfe, glume proaste, minciuni, totul pentru popularitate, când în realitate și Lou era victima unui tip de bullying. Tratată ca pe un animal de companie supus și bine dresat, ea era cea care la cererea "prietenilor" făcea orice, doar pentru a fi inclusă.

Aflându-ne în prezent, după mai bine de 25 de ani și conviețuind pe cât posibil cu faptele sale, Lou primește o nouă cerere de prietenie pe Facebook... de la nimeni alta decât Maria.
  Oare care este adevărul din spatele acelei nopți și cine va câștiga acest joc de-a șoarecele și pisica?

"Oricine poate trece drept oricine pe Facebook."

Trebuie să recunoașteți, se potrivește pe sezon. Cred că este genul de carte de citit într-o zi ploioasă cu o cafea alături (cu sau fără dovleac, după preferință) și înfofolit/ă în cele mai confortabile pijamale (se acceptă și puloverele).
  Pe lângă faptul că este un thriller bun și totodată ușor de citit, este și un roman din care poți învăța ceva (dacă vrei logic). De ce am făcut această paranteză? Ei bine, știu din proprie experiență că adolescent fiind, tot ce faci ți se pare bine, că tot ce spui este adevărat, că toate deciziile pe care le iei sunt corecte și că toți prietenii pe care ții faci sunt reali.
  Când ești tânăr ai face fără doar și poate orice pentru a fi parte dintr-un grup, pentru a fi cool în ochii unor oameni pe care tu îi îndrăgești și pe care, de cele mai multe ori, nu vrei să îi pierzi. Vă spun eu, care m-am regăsit foarte mult în Louise și în atitudinea ei de a face ce spun alții pentru a nu fi marginalizat, că e greu să ai parte de o adolescență fără decizii greșite și uneori chiar fapte mai mult sau mai puțin grave ce te vor însoți mai apoi în viață.
  Când părăsești liceul realizezi cât de - și scuzați vocabularul - bătut în cap ai fost și începi să regreți unele decizii, unele fapte, unele persoane acceptate în viața ta și mai ales, regreți că ai vrut atât de mult să fii sus, să fii adorat/ă, popular/ă. Mai pe românește, mă îndoiesc că mai mult de 1 din 30 de adolescenți vor conștientiza mesajul cărții până în momentul în care vor depăși această etapă a vieții cu totul. Nu se va schimba vreodată tipologia tinerilor, dar e trist că deși termenul de bullying nu este o noutate, actuală este amploarea pe care a luat-o în ultimi ani și problemele pe care le poate cauza. Cartea în sine ne prezintă la ce poate duce o astfel de situație, ce pot face niște tineri și câteva fapte și decizii proaste unei alte persoane.
  Veți spune că e vorba de o carte, că e ficțiune, și da, așa este. Fictivă este toată povestea îngrozitoare din prezentul protagonistei, tot misterul, toate crimele, toată pânza de păianjen țesută de autoare, trecutul protagonistei pe de altă parte poate concura cu realitatea.

"Suntem responsabili pentru acțiunile noastre, pentru propria noastră fericire, nu pentru a altcuiva."

Hai că deja am vorbit destul pe subiectul bullying-ului din acest roman, zic să trecem și la aspecte ce ne interesează ceva mai mult pe noi cititorii. Personajele nu sunt multe la număr, perspectiva atât cea din trecut cât și cea din prezent este a protagonistei, dar mai există una tot în prezent situată, ce e drept, cu puține intervenții, dar vă sugereze de pe acum să fiți foarte atenți la aceste părți sau poate că e mai bine să nu fiți. Eu una nu am dat mare importanță la respectivele pasaje și finalul a fost mai spectaculos.
  Despre Lou, v-am spus deja, m-am regăsit oarecum în deciziile ei din trecut și nu o pot ură pentru acestea, însă varianta ei din prezent nu a evoluat tare mult și asta m-a dezamăgit. A fost nevoie de încă o crimă pentru ca ea să se trezească la viața de adult de 40 de ani.
  Acțiunea nu este concentrată doar pe un anumit număr de pagini, ea pornește alert încă din primele capitole și continuă așa până la final la care de asemenea, descurcarea nodurilor făcute în poveste nu se realizează în ultimele 10 pagini, ci cam în ultimele 50, puțin câte puțin pentru a te pune pe tine ca cititor un pic la gândire. Eu am reușit să dezleg câteva fire cu puține pagini înainte de a mi le spune cartea, e drept, dar e fain că nu vine totul de genul știrilor de cancan  "șoc! șoc! șoc!".

Mai trebuie să vă dau motive să o citiți? Sau am enumerat destule argumente pentru care eu recomand această carte? Pe scurt, este bună, este un thriller ce merită citit, nu este greoi, ba chiar revigorant, se potrivește pe anotimp, e o carte de dimensiuni decente și un format numai bun de băgat în geantă. Practic, la dimensiunea și prețul ei (doamne ce ieftină e cartea aceasta, 27 de lei prețul ei întreg, cu reducere deja e vis paradis - vorba Prăjiturelei de pe insta) nu ai nici măcar un motiv pentru care să nu o cumperi și să o uiți prin rucsacul favorit. Astfel ai o carte la îndemână oricând.
  Vârstă minimă aș spune că 14 ani este mai mult decât decent, însă aici știți cum este, fiecare citește ce și când dorește la fel cum fiecare înțelege ce și cum vrea esența unei cărți.
  5 steluțe a primit de la mine, evident, și aici vă las și vouă un link către site-ul celor de la Cartepedia de unde o puteți achiziționa. Site pe care vă recomand să îl țineți la favorite pentru că au lunar campanii de 2-3 zile cu transport gratuit la orice comandă, reduceri bune la diferite genuri și edituri și de asemenea toate cumpărăturile făcute la ei sunt răsplătite cu o reducere de 10 lei pentru următoarea comandă de minimum 50 de lei.