Recenzie "Afaris: Umbre pe Aora" de Tudor George Ciubotaru / Books

Voi mă cunoașteți deja îndeajuns de bine prin intermediul articolelor de pe blog și celorlalte rețele de social media încât să știți că sunt o mare fană a cărților de ficțiune, dar spre surpriza voastră, la partea de SF / Distopii stau foarte prost. Oricat aș vrea, nu reușesc să mă plasez cu totul în acțiune sau să leg o relație puternică cu personajele.
  Se spune că gusturile nu se discută și așa și este. Voi rămâne veșnic, cel mai probabil, fana numărul unu a genurilor romance și ficțiune, dar asta nu înseamnă că nu voi continua să experimentez și cu altele, chiar și cu SF-ul până când, într-un final, voi reuși să fac o conexiune și cu acesta.
  Și exact asta am făcut în ultima vreme, am încercat să diversific genurile și subiectele literare, astfel că astăzi mă întorc cu recenzia uneia dintre cărțile ce se încadrează la categoria de SF, dar după părerea mea are și o tentă de distopie. "Afaris: Umbre pe Aora" este primul volum al unei serii și în același timp este și primul roman din noua colecție a editurii Prestige. Creația unui autor român, cartea lui de debut promite o poveste captivantă și unică ce se ridică la standardele celor mai iubite serii din afară.
  Ținând cont că există atât varianta în romană cât și cea în engleză pentru kindle disponibilă pe amazon care, din câte știu, a fost achiziționată de mai bine de 5000 de persoane, tind să cred că autorul își atinge scopul cu pași rapizi.
  Acum la drept vorbind, idea de bază, povestea ascunsă în spatele paginilor chiar e unică. Nu am mai întâlnit nimic de acest gen, nici măcar ceva similar în nici o altă carte. Așadar scriitorul chiar a avut imaginație din plin și încă una care a reușit să contureze până și cel mai mic detaliu.
  Cum am spus mai sus, SF-ul nu este genul meu preferat, dar nu pot spune că această carte nu e bună, ba din contră, este fantastică și cred că în mare parte se ridică la standardele pe care le promite.

"Adevăratul inamic se ascunde în umbre."

O planetă unde oamenii sunt mai mult decât ne putem imagina unii dintre noi astăzi. Puternici și realizând orice doar printr-un simplu gând alimentat de energia care trebuie. Aceasta este Aora. Locul unde aorienii și nimfele au trăit în pace vreme de multe veacuri, dar acum totul pare să se spulbele, iar lumina și prosperitatea de altădată sunt umbrite de o forță a întunericului.

An aparitie: 2018
Editie: Necartonata
Editura: PRESTIGE
Nr. pagini: 390

Totul începe să se destrame cu pași repezi pe Aora odată ce Afaris găsește în timpul unei drumeții corpul mutilat și neînsuflețit al unei Nimfe. Acesta a fost primul act din profeția tatălui său, Saraf, una care arată dispariția celor două specii, dar nu în orice fel, ci printr-un război între aceștia.

"Privind pătrunzător creatura în ochi, Saraf a spus:
- Așadar, a început..."

Aorienii au dezvoltat în timp capacitatea de a se folosi de gândurile lor cu mult peste imaginabil. Datorită existenței unor puțuri energetice ce duc direct spre centul planetei, aceștia și-au creat o societate cu zeci de orașe (menomuri) la baza fiecărei unde energetice de pe planetă. Alimentați de energia Aorei, oamenii nu mai sunt simpli muritori ce duc o viață liniștită, iar apoi își așteaptă bătrânețea și moartea garantată. Ba din contră. Nu au nevoie de somn dacă nu vor, nu au nevoie de arme de fier și oțel, își pot regla temperatura și vulnerabilitatea corpului precum le poftește inima doar printr-un simplu gând. Își crează copii fidele, clone energetice după chipul și înfățișarea lor, comunică telepatic și cel mai important, sfidează timpul până la moarte.

"La fel ca toți ceilalți locuitori ai Aorei, părul său era alb, asemenea zăpezii din jurul lui, iar ochii, de un albastru intens, oglindă a sufletului său pur.
   Deși era îmbrăcat în niște straie subțiri, iar temperatura era cu mult sub punctul de îngheț, Afaris nu simțea frigul. Abilitățile sale îi permiteau să reziste la astfel de temperaturi."

Nimfele reprezintă cealaltă specie fantastică ce locuiește pe Aora. Creaturi uriașe, înzestrate cu 4 aripi și 4 picioare ce se termină în gheare ce ar fi în stare să sfâșie un om în bucățele și un cioc foarte puternic, capabil să rupă și trunchiul celui mai bătrân copac. Competente să comunice prin telepatie, aceste creaturi magnifice au conviețuit în pace și armonie până acum alături de aorieni, dar vremurile întunecate se aproprie, atât în afară cât și în mințile tuturor.

"Un suflet odată pierdut nu poate fi readus înapoi indiferent cât de puternic este cel care îl cheamă."

Totul pornește de la moartea misterioasă a acelei nimfe și continuă cu descoperirea unor noi unde energetice, dar de o cu totul altă natură față de cele ce le dau forța și vitalitatea aorienilor. Acestea emană o energie mistică și malefică, corupând mințile celor care îi cad pradă, transformându-i în nebuni însetați de sânge.
  Afaris, Saraf și conducătorul nimfelor întocmesc un plan diplomatic între specii pentru a preveni răzbiul, dar orice ar încerca, inamicul, al cărui identitate este necunoscută, e mereu cu un pas în fața lor, gata să distrugă orice speranță și cale de a pune capăt masacrului.

"Războiul a început, asta e cert. Viitorul, indiferent ce le va aduce, urma să fie scris cu sânge."

Afaris este protagonistul romanului și cel din urmă fiu al conducătorului aorienilor. Tânăr fiind încă, războiul iminent ce îi așteaptă vine ca un șoc și o schimbare de la cotidianul de până acum atât pentru el cât și pentru restul aorienilor. Au trăit în pace, nefiind nevoiți să cunoască arta luptei corp la corp sau folosirea energiei spre realizarea de săbii și scuturi letale. Însă vremurile disperate cer măsuri disperate, astfel că aorienii, inclusiv Afaris, se pregătesc pentru bătalie.

"Fie renunțăm la puritatea noastră, fie la viață."

Înțelept în luarea deciziilor și implicat în soarta Aorei, Afaris devine ucenicul tatălui său și este hotărât să își facă simțită prezența. Doar că un lucru pe care l-am observat la protagonistul nostru este acela că elevul începe să își întreacă maestrul sau cel puțin, ajunge la același nivel cu tatăl său. Astfel că evoluția lui este spectaculoasă.
  La început este vizibil că încă e un adolescent ce își trăiește viața în normalul lumii lor, alături de prietenii săi, dar se transformă într-un bărbat, poate prematur față de timpul la care ar trebui, ținând cont de societate.

"Ca să îți depășești limitele, nu o poți face stând la granița lor. Ai nevoie de un impuls exterior."

Cred că deja v-am stârnit interesul cu privire la acest roman, dar da, povestea este surprinzătoare și magică. Subiectul m-a prins rapid, dar am avut o mică problemă în prima jumătatea a cărții unde acțiunea parcă a mers puțin cam prea cu încetinitorul. S-a pus accentul pe detalii în prima parte, lucru care nu e deapărat rău, dar aș fi preferat să fie aceeași dinamică precum în a doua jumătate a romanului.
  Ca și  mod de scriere sunt profund impresionată și mă mai avânt încă o dată în a spune că avem, noi ca țară, autori contemporani de calitate ce merită făcuți cunoscuți atât în România cât și în afară.
  Una peste alta, vă pot spune că voi vrea să continui seria la momentul la care va apărea al II-lea volum, mai ales că acesta m-a lăsat cu o groază de întrebări. Serios acum, ceva nu s-a legat în capul meu și nu știu ce să înțeleg din final și vreau să știu ce și cum e cu toată treaba aia!
  Trecând peste momentul meu de criză existențială de cititor disperat și revenind la subiectul articolului, vreau să vă mai spun că am acordat 4 steluțe acestei cărți pe Goodreads. Am rămas la acest raiting datorită acelei jumătați din carte unde acțiunea a fost mai lentă, dar pentru o persoană ce nu e mare fană de SF, pot spune că am ales un roman bun pentru a mai explora acest gen, unul pe care mă bucur că vi-l pot recomanda și vouă cu mare drag.
Cartea se poate achiziționa de aici atât în engleză cât și în română!