Recenzie "Cuvinte în albastru intens" de Cath Crowley / Books

Ați auzit vreodată sintagma "Puterea Cuvintelor"? Dacă ești un cititor înrăit la fel ca mine probabil cunoști mai multe înțelesuri ale acesteia. Cuvintele pot răni, pot frânge inimi, pot aduce tristețea, dar și bucuria cuiva. Cuvintele au pornit și au pus capăt războaielor. Cuvintele au adus lacrimi și zâmbete, râsete și urlete... Cuvintele înfăptuiesc lucruri fantastice, dar și distrugătoare. Ele reprezintă tot ceea ce tu crezi, dar și tot ceea ce tu n-o să poți înțelege.

Editura Storia vă aduce o poveste de dragoste a cărei romanță este transmisă printre rândurile a mii de cărți. O poveste a unui anticariat ce păstrează toată magia unor cuvinte nerostite, a unor scrisori lăsate printre paginile cărților. Aceasta este povestea Cărților Urlătoare, a lui Henry și a lui Rachel.

Produs publicat în 2018 de Storia Books
Data apariției: Martie 2018
Tip copertă: Brosata
Număr pagini: 297

Rachel a fost cândva îndrăgostită de Henry, prietenul și camaradul ei de lectură. Spun cândva pentru că aceste sentimente au fost lăsate în urmă alături de vechea ei viață. În ultima seară dinaintea mutării într-un alt oraș alături de familie, Rachel a lăsat o scrisoare unde își spunea cu exactitate sentimentele pentru Henry. Așezată în cartea lui preferată din Anticariat, aceasta trebuia să fie ușor de găsit, dar mesajul lui Rachel nu a mai ajuns la destinatar iar dragostea ei a fost înlocuită cu ura față de cel care se presupune că a ignorat cu desăvârșire cuvintele sale. A așteptat un răspuns, un semn, dar acesta nu a sosit niciodată.

"Nu eram supărată pe el că nu era îndrăgostit de mine. Asta nu e ceva ce depinde neapărat de o persoană. [...] A considerat-o pe ea mai importantă. Henry nu mi-a răspuns niciodată la scrisoare."

După un timp a dat uitării tot ce ținea de vechiul ei oraș, dar acum la câteva luni de moartea fratelui ei, Rachel are nevoie de ceva care să o distragă și totodată să o readucă înapoi. Și-a pierdut visele, speranțele, zâmbetul și cel mai probabil a rămas și fără lacrimi. A rămas doar o cochilie goală ce trebuie să se refacă. Însă pentru a face acest lucru este nevoită să se întoarcă acolo unde a început totul. La Anticariat și la Henry.

"Inimă zdrobită. Crezi că o să mori, dar continui același trai mizerabil, zi după zi." ("Marile speranțe" de C. Dickens)

Printre rafturile unui anticariat, în prag de faliment s-au scris atâtea povești și nu doar cele din spatele coperților, ci povești de viață scise pe marginile paginilor, în scrisori și bilețele pierdute printre cărți ale sutelor de oameni ce au trecut pragul acestui loc magic numit Cărțile Urlătoare. Tot aici a înflorit pasiunea pentru lectură și totodată și prietenia protagoniștilor noștrii. Pe canapeaua șifonată de vreme de la secțiunea de ficțiune și între mărturiile lăsate în Biblioteca Scrisorilor, printre volume de poezie și ficțiune, biografii și dicționare, a zeci și sute de exemplare fantastice s-au lăsat amintiri și sentimente. A oamenilor ce au fost acolo și deopotrivă ale lui Rachel și Henry.

"Amintirile sunt în cuvinte. Și de aici îmi vine în minte gândul ciudat că amintirile mele sunt închise în toate exemplarele acestei poezii, așa că toată lumea care o citește, indiferent sub ce formă, are amintirile mele, fără să știe."

Rachel a fost cândva o adolescentă cu un viitor bine conturat, avându-și fiecare pas stabilit: absolvirea liceului, facultatea pe un domeniu în marină, deoarece iubește sau mai bine spus iubea oaceanul și înotul la fel cum adora să citească. Însă toate acestea s-au năruit, dar nu din cauza lui Henry și a scrisorii la care nu a răspuns și nici din cauza mutării într-un alt oraș, ci din cauza destinului care i-a răpit fratele de lângă ea. Ambii erau înotători de excepție, prieteni cu oceanul și scufundările, cunăscători ai secretelor ce se ascund în larg. Totuși tocmai oceanul l-a răpit pe unul dintre ei. O clipă de neatenție și totul dispare.
  Acum nu mai simte nimic, nu mai este capabilă să se concentreze la școală și nu mai vede rostul la a-și continua studiile. Însă lucrul cel mai rău este că nu mai e capabilă să înoate. Frica și durerea o macină și o împiedică să mai facă lucrurile care cândva însemnau totul pentru ea.

"Deschid ochii în miez de noapte și singurele lucruri pe care le aud sunt freamătul oceanului și respirația fratelui meu. Au trecut zece luni de când Cal s-a înecat, dar tot nu pot să scap de visele astea."

Acum obligată fiind de situație, Rachel trebuie să găsească ceva care să îi distragă atenția, un loc de muncă. Astfel se întoarce în vechiul ei oraș, acolo unde a început și s-a terminat atât prietenia cu Henry, cât și sentimentele ei de iubire față de acesta. Speră ca drumurile lor nu se intersecteze. Cu toate astea, nu are noroc, ba din contră, ajunge să lucreze alături de el la anticariat, locul în care sunt păstrate toate amintirile sale.

Henry este un tânăr îndrăgostit de cărți, de mirosul lor, de poveștile din spatele paginilor și de anticariatul familiei sale. Adoră să lucreze și să trăiască înconjurat de cărți, dar el o adoră și pe Amy. Ai putea spune că este o iubire extremă și sinceră față de aceasta, dar eu personal am văzut doar o obsesie gravă a unui băiat fantastic pentru o fată ipocrită și aici vă rog să îmi scuzați exprimarea, dar nu știu cum altfel să o descriu pe respectiva tânără. Este în stare să riște tot ce are pentru a-și arăta dragostea, pentru a o recuceri și mai rău este că a pierdut deja pe cineva din cauză că nu a avut ochii și mintea decât pentru ea.

"Amy mă iubește. Mă iubea. Voia să își petreacă infinit de mult timp cu mine, adică voia să fim împreună pentru totdeauna, e cam același lucru.
[...]
-Acum. Acum nu mai vrea să fim împreună pentru totdeauna, dar voia asta, și pentru totdeauna nu dispare așa, peste noapte."

Relația dintre Henry și Rachel în debutul romanului există doar la timpul trecut, făcându-se referire la perioada când erau prieteni și la momentele când mai schimbau câteva vorbe prin scrisori, dar niciodată nu s-a pomenit de mesajul lăsat de protagonistă în una dintre cărțile din anticariat. Rachel fiind dezamăgită, a ales să rupă legătura cu acesta, astfel practic se pleacă dintr-un punct mort când cei doi se reîntâlesc.
  Ea vrea cu orice preț să îl evite, el vrea să afle răspunsuri, totuși când sunt puși între aceeași pereți pentru a lucra împreună lucrurile încep să avanseze din nou spre prietenie, poate chiar mai mult de atât.

"Oare dragostea nu face parte din schemă? Nu e însăși schema?"

Rachel simte din nou că are cu cine vorbi, că ar putea împărtăși cuiva povestea morții fratelui ei și durerea pe care încă o resimte.
  Henry simte că are pe cineva aproape care să îl sfătuie, acum că Amy a renunțat la el și că situația Anticariatului scârțâie din punct de vedere financiar.
  Astfel pe parcurs cei doi redescoperă ce au pierdut și au uitat în anii în care nu și-au mai vorbit, își amintesc de frumusețea prieteniei dintre ei, depășesc împreună durerea și dezamăgirea acumulată.

5 steluțe fără nici un comentariu sau remarcă. Absolut perfectă!
 Un roman de dragoste cu totul aparte. Povestea unui anticariat ce păstează secrete, șoapte, sentimente, amintiri, clipe și vise. Toate acestea însemnate pe marginile paginilor sau înmagazinate printre rafturi.
  Este imposibil să nu iubești această carte dacă ești un cititor în adevăratul sens al cuvântuui. Simți că te regăsești în pasiunile protagoniștilor, dar totodată le simți și le înțelegi durerea și bucuria. Practic trăieși prin ei. care la rândul lor trăiesc prin poveștile a mii de cărți.

"Pentru că iubesc cărțile într-un fel care sfidează logica și rațiunea. Așa stau lucrurile, pur și simplu. Le iubesc în același fel în care oamenii din Biblioteca scrisorilor le iubesc. Nu e suficient să citesc - vreau să vorbesc prin pagini, să trec de partea cealaltă, să ajung la oamenii care le-au citit înaintea mea. Vreau să îmi petrec viața vânându-le, citindu-le, vânzându-le. Vreau să servesc clienții și să le pun în mână cărțile potrivite. "

→Achiziționează cartea de aici la un preț foarte bun!←
 Pentru cărți la prețuri extrem de accesibile comandă de pe Elefant.ro, iar pentru o gamă și mai variată intră pe Cartepedia, Cărturești sau Libris.
 Pentru cărți în limba engleză și o ambalare spectaculoasă a acestora comandă de pe Okian.ro sau Books-Express.ro
 Dacă vrei produse de make-up accesibile la preț intră pe paginile celor de la 1001 cosmetice, Aoro.ro și PinkPanda.ro, iar pentru produse high end încearcă site-ul Marionnaud.
 Pentru haine faine și pantofi mișto vizitează site-urile dyFashion.ro, StarShiners, Tezyo.ro, Answear.ro, Kalapod.net, BenVenuti.ro și Originals.ro. Și pentru că ai nevoie și de accesorii fabuloase pentru ca ținuta să fie completă îți recomand să intri pe pagina celor de la Meli Melo.ro, Yvy.ro și UrbanBag.ro.